» Historia szpitala



W maju 1976 roku otwarty został szpital miejski na osiedlu Brochów w przebudowanym obiekcie po byłej szkole podstawowej i nazwany imieniem Antoniego Falkiewicza. W nowo oddanym budynku mieściły się 3 oddziały internistyczne o 138 łóżkach. Sale 2, 3 i 5- osobowe wyposażone w lodówki, przenośne telewizory i nowoczesną aparaturę medyczną. Budowa drugiego etapu inwestycji trwała bardzo długo a koncepcja jaki rodzaj usług będzie tam realizowany często się zmieniała. W czerwcu 1994 roku oddano do użytku nowy gmach nowocześnie wyposażony, spełniający wszystkie normy jakim powinien odpowiadać nowoczesny szpital dla oddziałów Ginekologiczno-położniczych i neonatologii. Oddział Ginekologiczno–położniczy z 116 łóżkami i neonatologii o 59 łóżeczkach. Oddziały te zostały wyposażone w nowoczesny sprzęt i aparaturę medyczna, spełniają wszystkie wymogi sanitarno–techniczne, a pracuje tutaj doświadczony i wykwalifikowany personel medyczny.

W 2006r. w Szpitalu Specjalistycznym im. A. Falkiewicza we Wrocławiu miały miejsce zmiany organizacyjne, polegające na przejęciu - zgodnie z Uchwałą Nr XL VII/626/2005 Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 27 października 2005r. w sprawie przekształcenia Wojewódzkiego Szpitala im. J. Babińskiego we Wrocławiu - świadczeń medycznych realizowanych na Oddziale Ginekologiczno – Położniczym, Fizjologii i Patologii Noworodka z dniem 1 lutego br. oraz od 1 kwietnia 2006r. świadczeń z Oddziału Pediatryczno – Reumatologicznego. W związku z powyższym w okresie od II 2006 r. do IV 2006 r. wykonaliśmy adaptację istniejących pomieszczeń na Oddział Pediatryczno-Reumatologiczny z Izbą Przyjęć i Poradnią Pediatryczno-Reumatologiczną oraz salą rehabilitacji (kinezyterapia) i pokojem rehabilitacji (krioterapia, magnetoterapia, laseroterapia). Szpital posiada szeroką bazę diagnostyczną, zabiegową i terapeutyczną. Przez lata doskonaliła się kadra, wzbogacaliśmy się o potrzebny sprzęt medyczny i w dobie reformy służby zdrowia struktura szpitala zmieniła się znacząco. Reforma służby zdrowia i urynkowienie usług medycznych stworzyły szansę dalszego rozwoju dla wielu szpitali, w tym także dla naszego. Należało realnie ocenić mechanizmy jakie mogą zadziałać na rynku usług medycznych i to zrobiliśmy w naszym szpitalu. Jesteśmy placówką, która prowadzi działalność usługową a pacjent jest naszym klientem. Jest on poddawany takiemu oddziaływaniu, które ma doprowadzić do poprawy stanu jego zdrowia, bądź całkowite jego wyleczenie. Wiąże się to nierozerwalnie z umiejętnością wykorzystania posiadanej bazy leczniczej, kadr i środków finansowych celem osiągnięcia zamierzonego celu jak i również osiągnięcia satysfakcji z pobytu pacjenta w naszym szpitalu. Sukces naszego szpitala polega na wykorzystaniu informacji o zewnętrznych warunkach oddziaływujących na tego typu usługi, m.in. określenie potrzeb i oczekiwań środowiska co do świadczonych usług, które konfrontowane są z naszymi możliwościami kadrowymi i bazowymi. Pozwoliło to nam na określenie celów i zadań placówki w określonym czasie. Szczegółowa analiza rynku na poszczególnych etapach wdrażania reformy, wybór optymalnych wariantów realizowanych celów oparty został o rachunek ekonomiczny co stało się podstawą naszego sukcesu. Pozyskiwane informacje pozwoliły na stworzenie planu działania i wybór właściwej metody. Działanie poparliśmy konkretną motywacją. W naszym szpitalu sprowadziło się to do określonej gospodarki kadrami.

Szpital im. A. Falkiewicza funkcjonuje jako samodzielna jednostka organizacyjna od 1 sierpnia 1997 roku i nie posiadała przerostów kadrowych, dlatego też nie podejmowaliśmy drastycznych redukcji zatrudnienia. Nasze działania motywacyjne zostały ukierunkowane na to, ażeby personel szpitala utożsamiał się z celem głównym szpitala, aby interes szpitala pokrywał się z interesem personelu medycznego. Motywowanie to sprowadziło się do obsady stanowisk zgodnie z kompetencjami, podnoszenie kwalifikacji, do pobudzania aktywności nie tylko przez bodźce finansowe. Na sukces naszej placówki miało wpływ wprowadzenie elementów controllingu jako instrumentu koordynującego działania planistyczne, kontroli i informacji zwrotnej. Wiąże się to ze wzrostem konkurencji i atrakcyjności wykonywanych usług co bacznie śledzimy i wykorzystujemy w swojej pracy. Drastyczna przebudowa struktur szpitala mogła pociągnąć za sobą ogromne koszty finansowe, kadrowe i spotkać się z dużym niezadowoleniem. Podjęliśmy więc działania mające na celu osiągnięcie pożądanych efektów przy minimalnych kosztach.

Na pytanie na czym polega wyjątkowość Oddziału Ginekologiczno – Położniczego należy powiedzieć że na taką opinię złożyła się ciężka praca całego zespołu. Sukces ten to osiągnięcie satysfakcji u pacjentek z pobytu w tutejszym szpitalu, to sukcesywne podnoszenie jakości świadczonych usług. Wzrost konkurencji powoduje, iż ciągle poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, które wypierają powoli stare rozwiązania, mniej atrakcyjne.